英語

教えることって面白いね!新米水泳コーチのつぶやき

2023.10.14

理学部数物情報科学科2年
N.N.さん

Teaching is interesting! Musings of a New Swimming Coach

 In recent years, swimming has become a very popular course to take. I was a competitive swimmer until my high school days and have competed in the Olympic trials. I am currently using this experience to teach the joy of swimming to people, from children to the elderly, as a part-time instructor. I would like to describe this experience.
 When I look at the children who come to my lessons, I see that each of them has different athletic skills, understandings, and personalities. Also, when I first started teaching, I found that some of my students couldn’t follow my techniques when I taught them. So then, I broke down my swimming skills I had honed from a beginner's perspective and analyzed what I could not do when I was a beginner. As a result, I realized that even if I gave everyone the same instructions, not everyone would be able to swim well. In order to teach people the techniques, I needed to know what they did not understand and how to give them approaches and hints to attain the desired swimming techniques using different methods.
 So, I changed my approach to my students and tried to teach the 'joy of swimming'. When we become frustrated trying to learn techniques, we focus on what we can't do. At such times, it is the emotion of fun that reignites our motivation. When I tried to teach struggling students to improve their techniques through playful and fun exercises, they became more focused and determined during the lessons, and I began to see signs of improvement in their techniques.
 From these experiences, I have found a key principle: “Teaching is to understand techniques from multiple perspectives and to convey the joy of developing them”.

教えることって面白いね!新米水泳コーチのつぶやき

近年、大人気の習い事、水泳。私は高校時代まで競泳の選手でありオリンピック選考会に出場した経験があります。この経験を活かし、現在は子供から高齢者まで幅広く水泳の楽しさをアルバイトコーチとして教えています。その体験談を記そうと思います。

レッスンに来ている生徒たちを見てみると、運動神経や理解力、性格は一人ひとり違いました。さらに、教えたての頃、泳いでいた経験をそのまま生徒に指導しても、全く伝わらない生徒までもいたのです。疑問に思った私は初心者目線で自分が磨き上げた泳ぎの技術を分解し、自身が初心者の時、何ができていなかったかを考察してみることに。その結果、全員に同じ指導をしても、全員が上手く泳げるようになるとは限らないと気づきました。人に技術を教えるためには何が分からないのか、どのように目的の泳ぎへとアプローチやヒントを与えれば良いのかを多方面に知る必要があったのです。

そこで私は生徒へのアプローチ法を変え、‘水泳の楽しさ‘を軸に教えることを心掛けてみました。学んだ技術に挑戦し、挫折してしまうとき、人はできないことに集中してしまいます。そんなとき楽しい感情こそが心の支えです。苦戦している生徒に遊びを交えるといった、楽しい練習方法から技術を向上させる指導をしてみたところ、レッスン中の集中力や向上心が上がり、技術力アップの兆しが見えてきました。

このような体験から私は、“教えることは技術を多方面から理解し、技術を伸ばす楽しさを伝えることである” という教訓を得たのでした。